Barnvagnspromenad och tankar om Agnes

Det här var ett tag sedan när Charlie bara var två veckor. Då gick vi en promenad ner till stranden och Agnes ville gå med vagnen så klart. Det skötte hon alldeles utmärkt.
 
Igår hade Emil fotbollsträning. Jag och Agnes sprang och gick i slingan. Mysigt. På vägen hem stannade vi till utanför affären eftersom jag bara skulle in och handla mjölk. När jag kom ut i bilen storgrät Agnes och det var ett himla liv. De hade bråkat i vanlig ordning.... Emil hade sparkat Agnes på benet med sina fotbollsskor, Agnes hade spottat på Emil, Emil hade sagt att han önskade att hon var död och att han inte ville ha henne som stora syster. Jag tror att det var det sista som gjorde henne mest ledsen.
 
Agnes är mycket. Hon är intensiv, pratglad, skrikig, retig och alldeles underbar. Jag känner ingen människa som är så omtänksam om alla som hon. I tisdags frågade jag henne om hon ville att jag skulle följa med henne till skolan på fredag och vara där hela dagen. Det ville hon och blev jublande glad. Jag berättade att jag är med henne på fredag och Emil nästa fredag. Då fick hon sin bekymrade blick och sa:
-Men mamma, var du med Emil i skolan på fredag för annars blir han så ledsen. Jag kan vänta....
 
Igår hade hon och två andra tjejer ordnat överraskningsfest för klassen (med frökens godkännande). Agnes köpte ballonger och Magnus fixade saft. De andra två tjejerna gjorde chokladbollar. 
 
Hon hjälper ofta lillebror att städa hans rum men hans ansträngningar för att hjälpa henne är klart begränsade.
 
Hon är speciell vår Agnes och jag är lite rädd för att hon ska glömma bort sig själv i sina ansträngningar att göra alla glada. Vi pratade om det igår när vi gick/sprang och då sa hon att det faktiskt hade hänt att hon någon gång hade sagt att hon bara hade en frukt med sig när någon kompis frågat och då hade hon haft två ändå.
-Nu när jag berättar det för dig mamma så känner jag mig elak...
 
Nej, hon är verkligen inte elak och hade alla varit som henne så hade vi inte haft några krik i världen. Det ska bli kul att se vad hon gör om 20 år. 
 
  
 
Fina stranden i Furuboda. 
 
Fina lillebror.
 
 
 
 
Åh vilken fin jacka Emil har. Synd att han har slarvat bort den.....
 
 
Foto på Magnus som Emil har tagit. De går ibland en egen promenad till stranden. 
 
Just nu är det mycket som det alltid är på våren. Jag är uppstirrad och sover dåligt och vaknar kl 5. Å andra sidan så somnar jag innan kl 22 (igår kl  21:30!) alla kvällar så jag känner mig utvilad ändå. Det är mycket fotboll nu på vardagar och helger och vårt hem ser oftast mer eller mindre ofräscht ut eftersom vi har sagt upp städerskan. I helgen hoppas jag att vi kan hjälpas åt och klippa häcken som spretar åt alla håll. Agnes har fotbollsmatch redan kl 10 i Sandsbro på lördag så det blir en tidig morgon för hela familjen!
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0