Brandkåren i Ystad

En gång om året så åker frivilliga brandkåren till Stortorget i Ystad och sprutar vatten på alla barnen och just den dagen råkade vi vara i Ystad. Vi skulle inte alls vara med utan hade helt andra planer men jag tänkte att vi skulle köra en runda på stan bara.....eller hur...när vi väl kom dit så gick det inte att komma därifrån.

Det var en låååång väntan och en jäkla massa människor och barnen blev uttråkade men till slut så kom de.

Det sprutades vatten.

Emil totalvägrade bli nersprutad av kallt vatten (fullt normalt tycker jag). Agnes rusade ut efter mitt tjat och blev helt dyngsur och skitsur. Hon bröt ihop och var sitt vanliga sexårsargaAgnes men vi var där. Check på den.

Tykarpsgrottan

Vi hann med lite utflykter i somras. Ett av dem var Tykarpsgrottan med mormor, morfar och morbror Danne.

Vi hade lyktor med oss och tittade efter fladdermöss men hittade inga.

Jag var lite orolig för hur barnen skulle klara av att lyssna på en guide i ca 1 h men det funkade jättebra. Danne busade lite med Emil och när guiden pratade så...hör och häpna...lyssnade barnen! Emil gillade nog guiden eftersom när vi kom hem så bytte han dialekt och pratade precis som guiden. Vi förstod inte vad han höll på med för melodin var helt lustig men till slut kom Magnus på att han pratade precis som guiden!

Det var svalt och skönt i grottan. Barnen kröp i en smal gång tillsammans med Danne och mitt i gången stod en liten tomte där man kunde berätta vad man önskade sig i julklapp. Båda barnen viskade i tomtens öra så jag hoppas att tomten kommer ihåg det till julafton...

En jättebra utflykt!

Dagsutflykt med Jävlajenny

En dag när vi var i Skåne så regnade det. Panik uppstod. Vad gör man i Ystad när det regnar? Jävlajenny kom på en alldeles utmärkt idé, Tropicariet i Helsingborg. Vi for dit och jag gillade verkligen det. Det är inte så stort och man kommer verkligen nära djuren. Vi provade att låta fiskarna "pussa" våra händer...

Vi klappade en gigantisk orm. Först ville inte barnen men när hon som höll ormen frågade om de inte ville känna på ormen så kunde de inte låta bli :)
De hade en massa roliga saker och barnen fick testa hoppa långt (jämföra med hur långt olika djur hoppar), testa sätta alla organ i en stor dockkropp osv. Emil testade även att sticka ner handen till pirayerna när jag inte såg det och han konstaterade att "de inte alls bet honom" och såg lite besviken ut.

De fick krypa in i en glasmonter och titta på krokodiler.

De fick gräva efter dinosarieben.

På vägen hem så körde vi till Emporia i Malmö.

Där trampade Jävlajenny på ett bananskal...hur lyckas man liksom? :)

Vi testade 7D-bio. Jättehäftigt. Det sprutade vatten, blåste och stolarna rörde sig. Barnen bröt ihop och gallskrek. Mest Agnes faktiskt. När vi kom ut tog Emil min hand och sa:
- Mamma, fyyyyy vad det var läskigt!!

Sedan gick vi in i en gigantisk leksaksaffär och härjade runt lite så då var allt snart glömt.

Fortsättning Daftö

Nere på stranden fanns en lekplats. Helt perfekt för barnen att leka av sig mellan baden.
Vi trampade trampbåt en kväll med tjejerna och vad jobbigt det var....men kul. Galna, fnissiga tonåringar gjorde turen skitrolig.

Mysigt att samla på snäckor längs med stranden. Jag åker gärna dit igen men det är ju ganska stor risk att jag blir besviken för det kan väl inte bli lika bra igen?  Allt var bra...okej, lite för många norrmän, liiite för långt till toan (vi bodde mitt mellan två sevicehus), lite för mycket folk, lite för varmt....

Det var mysigt att åka bil dit oxå, packa bilen, gå upp tidigt, känna barnens förväntningar, packa med frukost osv.
Väl framme så gick jag all in på campinglivet och varken sminkade mig eller använde roll-on på en hel vecka. Bad hela dagen och sedan duschning på kvällen gjorde livet ganska enkelt. Vi besökte Daftöland, åkte på utflykt och körde över till Norge men övrig tid ägnades åt bad, bad och bad.

Tack och hej.

Snipp snapp snut så var sommaren slut. Vilken härlig sommar vi har haft. Det kan vara den bästa faktiskt. Jag slutade jobba på fredagen och på söndagen for vi upp till Strömstad och tältade med Diösläkten på Daftöland. Helt underbart. Strålande sol. Trevligt sällskap och en massa bad.
Vilka solnedgångar vi hade. Jag satt nästan varje kväll utanför tältet och såg solen gå ned. Vackert.
Det blev mycket bad. Våra barn är badodjur. Agnes har lärt sig simma och har tjatat hela sommaren om att slippa armpuffar men jag litar inte på henne så det har varit mycket diskussioner. När jag var i vattnet så hoppade Agnes utan armpuffar från trampolinen rakt ner i det mörka djupa vattnet och jag var livrädd varje sekund. En av mina största ångesttankar är att barnen ska drunkna och på Daftö hände det nästan. I ett oövervakat ögonblick sprang Emil och hoppade i den djupa poolen utan armpuffar. Jag stod och förklarade för tonåringarna om vilka solstolar jag hade paxat till oss och Emil trodde att han hade armpuffar. Jag tittade inte på honom under 20 sekunder och då hoppade han i. Jag hörde inget men helt plötsligt undrade jag vart Emil tagit vägen och då såg jag hur han kämpade för att hålla ansiktet över vattenytan. Två jättekliv senare var jag i poolen och då sjönk han. Fy fasiken vad hemskt det var men han tycket inte att det var något och han fick inte in något vatten i lungorna men jag hade värsta ångesten. Det var väldigt nära ögat. Usch.

Kusinerna. Vilka kompisar de var, för det mesta. Ibland surade de lite men det gick över lika snabbt. De lekte från morgon till kväll. De började dagen med att kolla var det serverades godast frukost (oftast hos Jonathans) och sedan käkade de där. Gullungar.

Utsikten från vårt tält. Efter en natt märkte jag att min luftmadrass läckte luft och lyckades åka till Strömstad och byta den på Jysk. Sedan hoppade Emil och Jonathan sönder Magnus och Nattas luftmadrass och då blev det lite kaos men för övrigt så gillade jag verkligen tältningen......men om det hade regnat så hade det varit annat ljud i källan...
Tältet innan luftmadrassincidenten.

Även de stora tjejerna hade det bra och träffade en massa nya kompisar. Det spelades volleyboll och kvällsbadades.

Långa dagar och sena kvällar. Det var semester.

Barnen var med i en krabbfisketävling. Pirater kom en morgon till bryggan och startade en fisketävling. Häftigt.

Mycket bad blev det. Vissa dagar var det 26 grader i havet. Helt sjukt!!! Lika varmt som på Gökaskratt.

Det kommer mer om semestern så småningom. Vi har hittat på hur mycket kul som helst hela sommaren. Det har varit stugan, Ystad, Tykarpsgrottan, Vattenriket i Kristianstad, restaurangbesök, bad i havet, Tropikariet i Helsingborg, Emporia i Malmö, kanotpaddling i Korrö, hotellfrukost och brandbilssprutning i Ystad. Viktigast av allt...vi har träffat vänner och familj och det har varit en supersommar.