Lekstund

Idag har vi varit hos Julia och Emma och lekt. Emil och Julia går på samma avdelning och började leka omedelbart medan Emma och Agnes drog på det en stund, men sedan kom de också igång. Emil och Julia lekte att Emil var sjuk och jag hörde hur Emil låtsasringde till doktorn och berättade att han hade ont i huvudet :)

Vilka stora härliga rum tjejerna hade! Vi fikade och hade några sköna timmar där hemma medan pappa fick sova en stund efter två nattpass. Nu har Magnus och jag semester...eller han ska jobba nästa fredag också men sedan får vi nog en vecka tillsammans.

Den här gosiga tjejen passar på att sova i Magnus säng när han jobbar natt. Hon brukar dock somna i sin egen säng och igår ville hon att jag skulle ligga hos henne en stund. Agnes vände sig mot mig och ville ligga och prata lite. Sedan blev hon lite fnissig och generad och undrade:
- Mamma.....tror du att du och jag kan gifta oss när jag blir stor?
- Men Agnes det kan vi inte för....
- Du har ju sagt att två flickor kan gifta sig!!!!
- Ja, men mamma och barn brukar inte gifta sig och inte syskon heller!
- Vem ska Natta gifta sig med?
- Jag vet inte. Hon har inte träffat honom än.
- Eller hon (henne) mamma....hon kanske träffar en flicka ju.

Foto: Tingsryds marknad....Foto: Finaste tjejerna.
Igår var vi på Tingsryds marknad. Tjatiga och gnälliga barn (Agnes och Emil) men det var skönt att komma ut en stund och lufta oss i regnet. Karuseller går alltid hem.

Ystads djurpark

Det var länge sedan jag var på Ystads djurpark och min bild av parken var väl inte den bästa men jag blev glatt överraskad. Det var roliga lekplatser, vattenland, roliga djur m m. Jag och Jävlajenny åkte dit med barnen. Dessvärre var det extremt varmt den dagen så vi började med badlandet för att svalka oss och sedan stannade vi där i flera timmar. Barnen orkade inte gå och titta på djuren sedan och var trötta och gnälliga men en del djur hann vi se.

Badlandet var helt ok med två pooler. Det slutade med att båda barnen badade i den stora poolen och Agnes var helt galen och åkte en stor rutschkana ca 40 gånger. De vill dit igen!

Detta var ännu en mysig dag i Skåne. Jag saknar min stora härliga släkt där nere....och havet...även om mina barn (eller mest Emil faktiskt) ogillar havet och stranden. De vill hellre bada i pool eller i en sjö. Märkliga ungar.

Dagens utflykt

En av fördelarna med små barn är att de är ganska lättroade. Dagens spännande äventyr blev att ta bussen till Växjö. Agnes och Emil tyckte i och för sig att resan till Växjö var lång.

I Växjö blev det lite shopping och ett besök på McDonalds. När vi sedan vandrade vidare mot Linnéparken så blev det ett stopp i domkyrkan. Barnen imponerade av den stora byggnaden och vi gick in. Jag himlar ju alltid med ögonen åt Gud och Jesus men fick nu försöka förklara så neutralt det gick. Barnen tittade och lyssnade. Agnes undrade "men vem är Gud egentligen"...jaaaa du, ingen har sett honom. Jag berättade om Jesus och avslutade med att det finns de som tror på honom och att han ska ha gått på vattnet. Agnes trodde inte heller att någon kunde gå på vattnet. Sedan gick vi till lekplatsen.

Helt plötsligt tittade solen fram och då fick vi gömma oss i skuggan.

Fina Agnes ville gärna klättra i träden. Hon är väldigt stark!!

En av Agnes roligaste kommentarer i Skåne kom när hon satt på toan och jag stod och väntade...
-Mamma, vill du veta en sak?
-Mmmm.
-Jag vet varför det tar så lång tid för pappa på toan. (Hon berättade det lite tyst i förtroende liksom) Han läser boken först och sedan bajsar han...
-Hahhahaa...
-Vet du mer? Han ska alltid bajsa när man vill att han ska göra något. Som t ex när jag säger "paaaappa, kan du hjälpa mig med surfplattan?" och då svarar han alltid att han ska gå och bajsa.

Jag känner igen det där. Hon har koll vår Agnes :)

Emil är vår lille språkpolis. JävlaJenny sa en dag:
-Det var skiiiitgott!
Emil svarade:
-Man får inte säga skit, din bajsklutt.

Polenresan

Tack mamma och Anders för en otroligt härlig semester i Polen. Vad mysigt vi hade det!

Det var besök på marknaden.

Det var solnedgång vid havet.

Det var bus och mys på båten.

Det var ett lutande torn?!?

Foto: Idag blir det marknad och stranden.
Det var balkonghäng.

Foto: Barnen bubblar....
Det var bad i bubbelpool.

Det var kvällsunderhållning.

Det var lekplatsbesök.

Men allra mest var det sol och bad i det underbara vädret på den underbara stranden.

Vi hade härliga dagar tillsammans med en massa skratt och en massa god mat. Barnen vill dit igen och det kan jag absolut tänka mig. Så nära och ändå så bra.

Agnes lärde sig simma hyfsat och Emil lärde sig flyta med armpuffarna. Båda barnen är riktiga vattendjur. Agnes hittade en kompis på båten när vi åkte hem och hon är så duktig. Flickan hade en Ipad som de turades om att använda och Agnes lät även Emil vara med i "leken". Natta och Zacke har busat med småbarnen och härjat i vattnet. Nere på den långa sandstranden fanns en stor lekplats. Vad smart! Jag testade massage med varma stenar och hade brännmärken i händerna efter stenarna flera dagar efter massagen! Nu är vi hemma igen och Emil springer och spelar innebandy i vardagsrummet. Allt är som vanligt och det är inte så illa det heller :)

En dag med Jävlajenny

badar och badar. Idag var vi med Jävlajenny på ett bad i Åhus. Barnen träffade ett barn som bor på vår gata i Hovmantorp. Överlycklig Agnes. Jävlajenny busade med barnen och lärde dem en massa svordomar... Både Emil och Agnes älskar att busa i vattnet och vi kastade dem rätt så högt i luften. De hoppade från kanten och Agnes simmade både under och på vattnet. Sedan såg jag helt plötsligt hur hon slog kullerbyttor i vattnet! Efter flera timmars bad så åkte vi till "Dande" som Emil säger.

Där blev det lekplatsbesök innan vi for till stugan. Emil går som en svans efter morfar och har tusen frågor...vad gör du...varför det osv. Agnes var helt uppspelt och sedan kände hon sig dålig och fick bäddas ner i soffan. Tror att det blev lite mycket sol idag och lite för lite dricka. I morgon blir det 60-års kalas!!!!

Gårdagen med barndomskompis

Så hände det till slut. Camilla kom hem från Ibiza med sina guldklimpar och vi fick en härlig eftermiddag tillsammans. Först fika hemma hos Lena sedan lekplats häng. Konstig känsla att se våra barn leka på samma lekplats som jag och Camilla lekt på under vår uppväxt. Härligt. Helt plötsligt hördes glassbilen och Camilla for ut med glada barn. Det köptes glass och vi promenerade till stranden. Agnes slängde av sig alla kläderna och kastade sig i vattnet. När barnen blev trötta och hungriga så åkte vi till morfar Kaj och Sara och överraskade. Vi gick på restaurang och åkte sedan och tittade på hans nya stuga. Emil somnade i bilen när vi körde hem. Lång härlig dag.

Festinbjudan

Ikväll fick vi en inbjudan. Agnes och Emil delade ut inbjudningar till oss och Agnes var extra noga med att vi även skulle göra oss fina. Själv hade hon ett ton smycken, klänning och läppglans. Hon gav även Emil läppglans :) Jag rotade fram lite smycken och kletade på lite läppglans och sedan kände jag mig partysugen. De hade fixat på Agnes rum. Discolampan snurrade i det mörka rummet. Det var städat och mitt på golvet stod en vit pall med en låda med blåbär och sedan delades det ut kuddar så vi kunde samlas runt den vita pallen. Agnes och Emil bjöd på världens show sedan. Det var uppträde i alla oändlighet. Jag och Magnus klappade...och klappade...och klappade. Vad gulliga de är.

Innan festen så cyklade jag och Agnes ut i skogen. Hon piffade till sig innan med den rätta klädseln för blåbärsplockning. Klänning, armvärmare, handväska och flera halsband. Armen var full av armband när vi skulle cykla iväg men de lyckades jag få henne att lämna hemma. Vilken cykeltur det blev sedan! Första gången Agnes cyklade på stora vägen och första gången på riktiga skogsvägar med allt vad det innebär. Envis liten tjej. Efter en stund kom Emil och Magnus också. Emil längtade efter mamma. Han har lite humör den lille lurven. I morse hörde jag han och Magnus tjafsa i köket och Emil skrek "ALDRIG I LIIIIIIIVET!!!". Märkliga uttryck från vår lille Emil.

Blåbärsflickan. Hon är jätteduktig på att plocka blåbär. Undrar just hur många fästingar vi har fått.....

Dag två

Visst kan vi tänka oss att ha det så här i fem veckor.... Idag har det varit bad, långa cykelturer, upptäcka nya badplatser, leka med Alma och Emil har träffat getter och ätit smultron.

Emil har ett intressant ordförråd. Idag när han skulle gå från bordet så undrade jag lite försiktigt, vad säger man?
- Tack för maten. Det var skitgott....

Det är väldigt mysigt att dela på barnen ibland och göra egna grejer. Agnes och jag cyklade ut på våra egna äventyr och Magnus och Emil på sina. Arga Agnes behöver mycket uppmärksamhet nu. Det går lite bättre när man är själv med henne men ilskan har hon och när som helst så exploderar hon....

Dag ett

Första dagen på semestern är snart avklarad. Vilken dag! Emil vaknade halv sju. Han smög upp och rensade både sina egna och Agnes godisrester från gårdagen. Jag gjorde kaffe och hade mysmorgon med barnen. När Magnus vaknade stack jag ut och sprang. Sedan körde vi "hotellfrukost" på altanen. Med en massa mat i magen så vaknade barnen till liv och vi for ner till badplatsen. Fem timmar senare åkte vi hem. Trötta och nöjda. Jag gick ut och gick i en timme. Magnus fixade grillning och storebror Viktor kom på besök. Efter maten cyklade vi ner och badade igen. Agnes över och övar på att simma. Emil var så trött så han somnade nästan på Magnus rygg när han gick ut med honom i sjön. Väl hemma så var det bara att lägga Emil i säng och börja tjata på Agnes. Nu ligger hon och försöker somna och Magnus spelar TP med barnen. Jag tittar på "mina" serier och njuter av en god whisky. Semester.

S E M E S T E R

Så till slut så kom den då, semestern. Jag är ledig i 40 dagar och förhoppningsvis så får jag och Magnus några lediga veckor tillsammans. Det blir en resa till Polen, 60-års kalas, hamnfest i Diö, Astrid Lindgrens värld, tropikariet i Helsingborg och sedan så skulle jag ju vilja campa! Jag och barnen ska vara en vecka i Skåne så då hoppas vi på fint väder och en hel del bad. Annars får det bli utflykter.

I förrgår var jag och Magnus och kollade på damfotboll, EM i Växjö. Tyskland spelade mot Holland. Supermysigt att få vara själv med Magnus i några timmar. Zacke och Gabbi nattade och barnen. Vilka fina tonåringar de är! Mysigt att ha dem här hemma och barnen dyrkar Gabbi. Det är bara Natta som saknas nu men igår träffade barnen henne på Gökaskratt i alla fall. Det är inget ovanligt idag att separera och ha barnen varannan vecka. Jag kan inte tänka mig något värre. Missa halva barnens liv. Men, alla andra fixar det så det hade jag också men fy fasiken vad jobbigt. Nu är vi inte där men vi får väl se efter några veckors semester tillsammans :)

Agnes är missnöjd med livet. Igår kastade hon pommes på marken och var allmänt arg. Det går över, det går över, det går över...........

Helgen i bilder

Snipp, snapp, snut så var helgen slut.

Lördag kl 07.30 påbörjade jag utrensning av barnens rum. Kl 13.00 var vi klara. Barnen sprang fram och tillbaka och övervakade vårt arbete. Tur att de inte såg allt vi rensade ut!. Många påsar kastades (trasiga leksaker och teckningar) men det mesta lämnades till Röda korset i Hovmantorp. De blev jätteglada. Känns skönt att barnens saker kan användas av andra barn som köper dem för en billig peng och att pengen sedan kan hamna hos någon som behöver den bättre. En hel de grejer har vi köpt begagnade och de fungerar fortfarande!
Jag lovade barnen en överraskningspresent och i går fick Emil lite pennor som såg ut som verktyg och Agnes fick en pysselbok. Hon älskade den! Den var för enkel men hon älskade att färglägga olika former i olika färger och sedan få ett klistermärke. Jag måste köpa fler sådan fast lite svårare.

Sommar. Bad, bad, bad... Jag tror på riktigt att våra barn badar mest i hela byn. Vi låter dem bada så fort det går att sticka ner en tå utan att den förfryser och ibland kör vi ner till badplatsen tre gånger på en dag. De älskar att bada. Agnes är för tillfället riktigt trotsig och otacksam. Hon är aldrig nöjd helt enkelt. Väldigt arg. I lördags var vi nere och badade och hon har en angiven gräns hur långt ut hon får gå och hon gick längre och längre ut hela tiden. När vi sagt till henne ca 20 gånger så tog Magnus på henne kläderna och cyklade hem med henne. På söndagen var hon liiiiite försiktigare men då började tjatet i stället. Kan jag inte få gå längre ut? Tjat, tjat, tjat. När vi säger nej så är vi jätteelaka och hon börjar gråta. Jag blir mest trött...och arg. På kvällen när jag nattade henne så pratade jag med henne om att det är jobbigt för alla med hennes ilska och gnäll men att det är jobbigast för henne själv. Då tittade hon på mig med stora ögon och frågade:
-Mamma, är det MEST synd om mig?!?
-Ja det är det.
Då log hon......

Mycket nu

Bloggen hinns inte med riktigt. Magnus är hemma med barnen och har fullt upp med dem. Han har varit på hos föräldrarna, IKEA och i Kalmar. Vi har äntligen fått en säng och sänglampor. Emil har fått ett litet skrivbord på sitt rum (som naturligtvis Agnes ville ha och bröt ihop) och idag kommer förhoppningsvis lite hyllor upp. Agnes är trotsig, bråkig, ful i munnen och sur för tillfället. Tyvärr hör jag att hon använder min ton....mot mig. Emil är nöjd och glad. Han bajsar på toan och är torr på natten. Hejdå blöjorna. Fast han säger fortfarande att han inte tänker kissa på dagis.

Igår kom Jonathan och Andreas. De var och badade och lekte. Dessa små kusiner. De är ju för söta. På kvällen grillade Magnus och vi satt och åt i uterummet. Sommar! Har jobbat mycket den här veckan så jag gick och la mig vid nio. Helt slut. Då var Agnes och Jonathan fortfarande vakna :)

Ännu en oplanerad helg. Det ska bli fint väder så vi lär väl hänga på Göka. Perfekt för barnen eftersom där är en brygga, långgrunt, fin lekplats, matservering, glass och sedan är ju alla deras kompisar där.

Vår gasolgrill gick sönder igår. Ny grill måste inhandlas!

En vecka kvar. Sedan har jag semester.....

Plötsligt händer det!

Emil ringde precis mig och meddelade att han har bajsat på toan. Han var sjukt stolt. Emil informerade mig även om att nu är han lika stor som Agnes och att vi kan kasta blöjorna. Vi får väl se.... Han är i alla fall torr på natten. I morse kom han in och la sig hos mig och gosade. Jag frågade:
- Är du kissig?
- Jag har redan kissat toan och torkat mig. Pappret tog slut.
Vår lillkille börjar bli stor. Han går själv på toan nu också. Tur att han fortfarande är så kelig.