Skattjakt på julafton

 
Jaha, då var det fredag igen. Jag har varit hemma och varit sjuk hela veckan så det var skönt att åka till jobbet idag. Barnen har fått gå hem tillsammans och de har klarat det alldeles utmärkt. De är sådana vänner när de får göra saker tillsammans utan oss föräldrar. Överlyckliga barn har kommit hem och packat upp sina väskor och gullat till sin mamma. 
 
Det verkar vara stökigt på skolan och jag tänker vara med en dag i skolan lite längre fram. Barnen berättar och bråk varje dag. Då menar jag inte verbala bråk utan fysiska bråk. Mina barn är absolut inga änglar och kan formulera långa meningar innehållande enbart svordomar när de blir arga och Emil är expert på att peka finger åt sin syster så jag har ingen föreställning om att de inte säger både det ena och andra i skolan. Jag hoppas dock att rastvakter och lärare (precis som vi gör hemma) säger till dem att det inte är ok. En dag fick Emil slag med en innebandyklubb i ryggen och en dag var det bråk vid kompisgungan. Enligt Emils version har de en regel om fem minuter sedan måste andra få gunga. När några gossar hade gungat 9 minuter och de var en massa barn som stod i kö så sa Emil till att nu hade de gungat 9 minuter och det var dags att byta. Då hoppade gossen av gungan, sparkade Emil på benet och hoppade upp på gungan igen och fortsatte gunga....! Agnes och Emil berättar att de säger till de vuxna men att de aldrig händer något så det inte är lönt. Jag vet inte men det kan ju vara så också att Agnes, som tror att hon är skolpolis, springer och säger till personalen hela tiden och då tröttnar de. Det där med att ropa varg.... jag tänker i alla fall vara med en dag och själv bilda mig en uppfattning. Tråkigt om barn redan i förskoleklassen ska lära sig att det är ok att slåss och sparkas.
 
På julafton hade Danne gjort en skattkarta och grävt ner en kista fylld med godis. Superglada barn som till slut hittade skatten och grävde upp den. Om två år springer Charlie med och letar efter skatten. Lilla älskade fisungen vad jag längtar efter dig.
 
Det är vår i luften och i helgen måste vi röja i trädgården, plantera blommor och tvätta bilarna. Jag tänkte att vi kunde göra det som ett familjeprojekt. Alla barn hjälper till och som avslutning kan vi kanske grilla eller något. Det ska bli superfint väder i helgen. 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0