Sidensvansar och rövtofsar

 
Herregud vad jag kommer bli en sämre kopia av min mamma. Jag älskar fåglar och kommer med all säkerhet ha fågelbord och fågelholkar så småningom. I Hovmantorp har vi en längre tid haft stora flockar med sidensvansar. Just dessa fåglar är faktiskt en av mina favoriter. En dag när jag var ute och gick med Agnes så hörde jag ljudet av sidensvansar och började berätta om dem för Agnes. Hon såg måttligt intresserad ut. Deras läte är ganska speciellt så jag försökte få henne att känna igen det men hon hörde en massa andra ljud. Jag tog upp telefonen och letade fram ljudet av sidensvansar och spelade upp för Agnes. Då kom en hel flock av sidensvansar flygandes över oss. Coolt....men Agnes var inte imponerad. Jag har även lyckast se domherrar, gröngöling och stjärtmes i år. Sjukt nördigt...
 
Igår när jag kom hem så kom Emil springandes och kramades och frågade:
-Hur har din dag varit idag mamma?
-Eeeeh...jo tack. Bra. Hur har din dag varit...? (ska en 6-åring fråga sådant?) Har du lärt dig något?
Emil funderade lite.
-JAAA! Idag har jag lärt mig om fåglar.
-Åh, vad spännande. Vad lärde du dig?
-Eeeeeh...jo, det var en fågel som vi lärde oss som heter, som heter, som heter. Äsch. Jag minns inte.
-Blåmes?
-JAAA! Det var det. Hur visste du det mamma?
-Jag är din mamma. Jag vet allt.
-Sedan lärde vi oss en till fågel som heter, som heter, som heter. Äsch. Jag minns inte.
-Talgoxe?
-JAAA! Det var det. (full av beundran över sin synska mamma...)
-Jaha, vad lärde ni er om fåglarna då?
-Nämen det var det vi lärde oss.
 
Okej. Min son är överlycklig för att han idag har lärt sig om två fåglar i skolan. Han har lärt sig deras namn men han minns inte vad de heter.
 
Jag orkar inte... 
 
 
 
Den här bilden tog jag på en stjärtmes (eller rövtofs som jag och min kusin kallar den). Jag skickade bilden till JävlaJenny som inte kunde se någon fågel så jag var tvungen att förtydliga...
 
Agnes var överlycklig igår för hon ska sjunga och uppträda i skolan. För alla klasserna och för alla föräldrarna som hon uttryckte det. Jag och Magnus tittade med förskräckelse på varandra. Vi har hört henne sjunga.
-Du kanske kan öva lite med Natta, sa Magnus.
Men Agnes är överlycklig. Vi stoppar henne innan hon anmäler sig till Idol i alla fall.
 
I helgen hade vi svärföräldrarna övernattandes och på söndagen hade vi jättebrunch med svärföräldrar, stora barnen och Tilda. Nio personer blev vi till slut. Det blev gott bröd, massa pålägg, grönsaker, fetaostomelett, amerikanska pannkakor, smoothie, juice, kaffe, bacon, korv, köttbullar m m. Älskar hemmabrunch.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0