Pärlane. Vackraste badplatsen?

Tiden rusar på och snart är det jul. Då är det extra skönt att titta på våra härliga sommarbilder. Västkusten. Jag blev helt förälskad i naturen där. Vackraste badplatsen var nog Pärlane. Där fanns klippor, sandstrand, brygga och krabbor. Som gjort för en heldag med barn.
 
Så liten Charlie i somras. Älskade fisunge! 
 
 
Alltså det var nog tur att jag inte följde med när barnen gick iväg med Danne och Magnus för att hitta härliga klippor att hoppa från!
 
Det ser minst sagt lite farligt ut!!!
 
 
 
 
 
 
 Kan det bli vackrare?
 
 
 
I helgen hade vi mamma och Anders hemma från lördag-söndag. Emil ringde till dem i torsdags och frågade om de inte kunde komma redan kl 10 på lördag och titta på hans innebandyträning. Så klart de gjorde :) Tänk så stort det är för barn med besök på matcher, träningar, uppvisningar, sång i kyrkan, luciatåg, skolan osv. Våra barn har fått nöja sig med oss i alla år och ibland farmor och farfar och ibland mormor och morfar. På kvällen åt vi smörgåstårta och drack vitt vin. På söndagen kom farmor och farfar och vi käkade rotmos. Båda mina favoriträtter i helgen!! 
 
Jag och Magnus (och även barnen tror jag) har gått in i höstdepressionen. Vi somnar tidigt och är trötta när vi vaknar. Det finns inte så mycket kraft till att göra det där extra. Jag har varit ute tre dagar i rad nu och promenerat och försökt få lite solljus men det är mörkt nu innan snön faller. 
 
Agnes är så nöjd med skolan. Hon känner sig sedd och det är viktigt för henne. Hennes fröken har ork att lyssna på Agnes alla påhitt och det är jag tacksam för. Agnes berättade häromdagen att hon är så nöjd med klassen och att alla trivs. Ingen bryr sig vem som hamnar med vem när det är skolarbeten och redovisningar. Det spelar liksom ingen roll. Då får jag ont i magen. Ska jag dra upp henne från det här för att jag vill flytta till Skåne? Är gräset lite grönare där och måste allt ske just nu? Om vi inte flyttar så kan vi sätta undan en massa och gå i pension tidigare och flytta då i stället. Flyttar vi söderut kommer vi tredubbla vår boendekostnad. Är det värt det? Det känns mer och mer som att jobbet måste verkligen kännas jätterätt för annars är jag inte redo för att dra upp hela familjen. Emil har gatan full med kompisar och båda barnen är trygga i vardagen. Vi gillar vårt hus.   
 
Just det, Agnes fyllde ju nio år! Lilla humplan. Vi sjöng och hon fick bl a en högtalare med mikrofoner till så hon kan sjunga och spela musik. Kloka fina Agnes.
Agnes berättade en dag att en kille kastat en spade i ansiktet på en tjej i klassen.
-Hon var så ledsen och mina tårar började rinna jättemycket. Det är nog för att jag har så mycket....vad heter det nu mamma?
-Empati...
-Ja empati. Samtidigt som jag var så ledsen så blev jag så arg så jag gick fram till killen och frågade vad han höll på med och varför han gjorde så. Han tjafsade emot så jag frågade om han också ville han en spade i skallen...
Stolt mamma.
 
Ibland orkar jag inte vara så jäkla korrekt när det gäller alla dessa odrägliga barn. Emil berättade i söndags om en kille som kom fram när Emil stod och spelade innebandy.
-Du får flytta dig. Nu ska vi vara här (sa killen som dessutom är ett år äldre).
-Men jag var här först sa Emil.
-Flytta dig. Du är ful. Flytta dig, annars säger jag till fröken.
Emil som blev ledsen och rädd antagligen svarade:
-Jag skiter i vad din jävla fröken säger.
Sedan gick han.
Nervösa Emil berättade detta och var så orolig för att gå till skolan i måndags för tänk om fröken ville prata med honom osv. Jag förklarade att om så var fallet så skulle han berätta precis vad som hänt och att det inte var någon fara. Sedan la jag till "och nästa gång kan du fråga killen om hans mamma tappade honom när han var liten...".
Jag vet. Man får inte säga så. Magnus gav mig arg blicken. Agnes fnissade och Emil fattade inget utan sa "jag kan fråga om han inte har en mamma"....och sedan skrattade Emil. 
Jag informerade Emil om att varken det där med att bli tappad eller att vara utan mamma var något man skulle säga.
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0