Klätterkalas och hämtning av farmor och farfar

 
Agnes och Alma hade klätterkalas i Växjö för några månader sedan. Alla tjejerna i klassen var bjudna samt några extra kompisar. Småsyskonen var också med (Emil och Astrid). De var så många så de fick delas upp i två grupper. Ena gruppen klättrade och då fick andra gruppen spela badminton och pingis. Det är så smidigt med kalas borta.... 
 
Den här lille mjuke var också med. Det är så mysigt när han kommer upp på morgonen. Med grus i ögonen så går han alltid rakt mot mig med armarna uppsträckta. Vi ska kramas. När jag kommer hem på kvällen kommer han alltid springandes och vill kramas. Det här enorma kramandet har han ärvt efter sin pappa och det är jättemysigt. Magnus, Natta och Emil är krambjörnarna hemma. Jag och Agnes kramas också men vi glömmer oftast bort att kramas. 
 
 
 
Den här tjejen kan både driva mig till vansinne och få mig att gapskratta. Hon har så mycket humor. I förrgår tjafsade hon och jag om något i köket och hon var tokig på mig. Hon klampade in på sitt rum och när hon stod inne på sitt rum med ryggen mot mig skrek hon:
-Och du behöver inte himla med ögonen, mamma, för det vet jag att du gör!!!
Mogen som jag är så skrek jag tillbaka:
-Jag himlar inte med ögonen utan jag skakar på huvudet.
Sedan skrattade både jag och Magnus.
Unge.
I morse pratade jag med henne om att vara duktig. Hon har ett enormt behov av att vara duktig och att ta ansvar för allt och allas känslor och jag vill inte att det ska vara så. Jag gav henne i uppdrag att vara lite busig idag och att försöka vara lite tokig och att inte alltid vara så duktig. Hon behöver inte alltid vara den som säger ifrån och tar ansvar. Hon bara tittade på mig med stora ögon.
-Men mamma, jag kan ju inte bara vara tyst och inte säga något när någon är elak. Man måste säga till då.
Det är klart att det är bra när hon gör det men inte när hon själv far illa. Men, som jävlaJenny sa, hon far kanske mer illa om hon inte säger ifrån....
 
 
Igår körde det ihop sig för oss och Magnus ringde farmor och farfar som kom och hjälpte till. De hämtade barnen på skolan och det var en stor grej. Agnes skulle äntligen bli hämtad av sin farmor och farfar. Alla andra barn hämtas av mormor/morfar och farmor/farfar så jag tror att hon har varit lite avundsjuk. Lilla hjärtat. Bibbi har hämtat henne på dagis och farmor och farfar med men jag vet inte om hon minns det. I alla fall så hade hon igår frågat om hon fick ta med sig Alice hem "ni behöver inte säga ja utan jag förstår om ni säger nej". Farmor och farfar sa ja. Sedan var det övning med kören och det hade vi helt glömt bort men då fick de sitta och lyssna där. På eftermiddagen åkte de till restaurangen i Hovmantorp och barnen fick pizza och pommes till mellanmål! Kan det bli lyxigare?!? Väl hemma så var det uppvisningar och lekar och Agnes pratade och pratade igår kväll om eftermiddagen så jag fick knappt henne i säng. Lilla hönan. 
 
Den här helgen ska bli lugn. Ikväll kommer Andreas och Jonathan och ska sova över. Emil är överlycklig. För att balansera upp det lite har jag lovat Agnes att få ha en kompis som sover över så Alma ska sova över hos oss. Vi har projekt, ta in studsmatta, rensa avlopp på ovanvåningen, packa undan sommarskor, måla en möbel. På söndag ska Emil på kalas. Magnus har köpt present och jag vet inte vad det är men jag såg att det var inslaget i julklappspapper. Jag djupandas och låter Magnus både lämna och hämta Emil på kalaset.
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0