Helt vanliga barn

 

Det kommer så många roliga uttryck från vår gosse nu så jag måste skriva ner en del så vi inte glömmer bort dem.

 

En kväll när jag nattade honom så kittlade jag och kittlade honom tills han ryckte till och vi slog ihop våra huvuden.

-Aj som …., sa jag.

Emil tittade på mig och sa lite tyst för sig själv:

-Vissa straffar Gud medsamma….

 

 

En kväll satt vi och käkade och barnen satt och önskade sig småsyskon. Jag och Magnus suckade lite och konstaterade att vi var för gamla och att vi inte orkar gå upp på nätterna längre osv. Emil hade lösningen.

-Jag säger till bäbisen SOV NU FÖR ANNARS FÅR DU INGEN JULMUST I MORGON.

 

Igår nattade jag Emil och han kunde absolut inte somna. Till slut gav jag upp och gick och la mig i badet i stället. Efter ett tag kom han intassandes i sin rosa ugglepyjamas och satte sig på toan.

-Mamma, jag kan verkligen inte sova för diskmaskinen är på så dåligt humör. Det låter som en sjuk klocka.

Okej…eh?

-Ska jag fixa diskmaskinen mamma?

Det fick han verkligen inte. Antagligen lät den lite extra och då kunde gossen verkligen inte sova. När jag 20 minuter senare kom in i vårt sovrum så låg han där och sussade i sin rosa pyjamas och med nallen i famnen. Jag kröp ner i sängen, tände lampan och bara låg och tittade på honom. Han är så fin så det gör ont och ibland vill man bara stanna tiden.

 

Agnes då? Hon har varit sprudlandes glad. För tillfället är det mycket sång och hon har fått ett par hörlurar av Magnus och går runt och sjunger på en massa engelska sånger som hon hämtar från Youtube. Hon sjunger verkligen ut och har inga hämningar. Helt underbart. Igår överraskade hon familjen och hade städat allas sovrum. Det var bäddade sängar, pyntat, undanplockat och fixat. Hon är så omtänksam.

 

En stor skillnad på barnen är deras självständighet eller vi kan kalla det lathet. Agnes vill och kan fixa allt själv. Vill hon ha en macka fixar hon det. Vill hon ha bubbelvatten så bubblar hon själv. Igår gjorde vi alla fruktsallad tillsammans och Agnes skar sig i fingret så det droppade blod. Hennes reaktion var:

-Typiskt!

Sedan la hon kniven och letade upp ett plåster och löste det hela innan hon fortsatte hacka frukt.

Emil hade ögon som tefat och dog nästan när han såg att Agnes skar sig.

När Emil blir törstig låter det så här:

-Maaaammma, jag är törstig.

-Tur att vi har vatten i kranen.

-Jag når inte upp till glasen.

-Tur att det står rena glas i diskmaskinen.

-Jag når inte upp till kranen.

-Tur att vi har kallt vatten i kylen.

-Jag vill inte ha så kallt vatten.

Ärligt. Han är så lat. När det gäller att hitta godis i skåpen högst upp, DÅ är han kreativ.

 

 
Den här bilden vill jag alltid minnas. Emil, rosa ugglepyjamas och Nallen.

 

 
 

 Och så här vill jag alltid minnas Agnes. Napp och snuse och för långt nattlinne. Hon var så gosig och när hon blev trött så ville hon bara till sin spjälsäng. Ofta gick hon dit själv och ställde sig vid sängen och gned nappen och snusen mot ansiktet. Lilla, lilla Agnes.

 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0