Idag kommer de!

Idag kommer de hem! Äntligen. Det här är nytt rekord. Fem dygn utan barn. Vi har pratat flera gånger om dagen ibland men de verkar oftast vara mer intresserade av sina surfplattor och kusiner än att prata med tjatiga mamma. De har haft en toppenvecka i Skåne! 
 
På måndag drar det igång. Jag är ledig för att kunna följa med Emil till skolan och för att kunna hämta barnen tidigt. På tisdag är det fotboll, onsdag är det fotboll osv. Nästa veckas stora efterlängtade händelse är städerskan. På fredag kommer hon och då får hon en utmaning. Nog för att vi har städat över men torkat golv har vi t ex inte gjort på hela sommaren. 
 
De älskar att bada. Har jag sagt det? :) Den här sommaren har det blivit mindre bad än vad vi brukar men vädret har inte riktigt varit på topp. Emil har lärt sig simma. Äntligen. Han behöver absolut förbättra sina bentag men jag tänker att det får han lära sig nu i förskoleklassen. Känns skönt att ha två simkunniga barn när vi åker till Thailand om 1,5 år. Nu jobbas det heltid och sparas för fullt. Jag har en tanke om att jag ska vara hemma hela nästa sommar och använda Emils föräldradagar. Det innebär att jag i stort sett blir utan lön men förhoppningsvis kan jag lägga undan en del under året. 
 
Min fina. 
 
När vi bodde i Ystad i morfar Kajs lägenhet så var vi en dag på badhuset i Ystad. Jag, Linda Olsson, var alltså på ett badhus. Jag avskyr badhus. Det var första gången jag var med så barnen var nöjda. Vi åkte vattenrutschkanor, simmade och busade. Det var faktiskt inte så hemskt. När jag och Agnes stod i omklädningsrummet så sa Agnes något dumt till mig och jag sa:
-Så får man faktiskt inte säga.
-Du mamma, en gång sa du till mig "din jävla idiot".
Det sa hon högt och tydligt... Jag kan ha sagt så en gång men jag tror att det var så att jag kan ha sagt till Magnus typ "ibland är hon en så'n jävla idiot".... Inte mitt bästa moment om man säger så.
 
 
 
Igår var jag hemma själv. Jag gjorde sushi i lugn och ro, kollade film, tog ett bad och gick och la mig tidigt. Batterierna är laddade. 
 
Vad är det som gör att tjejer är mer hjälpsamma hemma än killar? Agnes kokar ofta kaffe till oss på morgonen och nu har hon tjatat till sig att få lära sig diskmaskinen för att kunna starta den själv. Emil har lärt sig koka kaffe men det skulle aldrig falla honom in att själv komma på tanken att göra kaffe till sina föräldrar. Agnes vill gärna göra fint och duka fint. Agnes skulle aldrig be oss fixa en macka till henne. Hon gör det själv. Emil bryter ihop om han skulle göra det själv... I veckan var Natta hemma och när jag kom hem från jobbet hade hon, på eget initiativ, tömt diskmaskinen. Natta har även hämtat barnen på dagis och fritids massvis av gånger. Är det genetiskt eller uppfostrar vi dem olika? Är tjejer mer självständiga och vill kunna saker själva och inte vara beroende av föräldrar? Samtidigt så är ju Magnus ganska självgående...fast ibland kan det kännas som att det är jag som sätter agendan när han lika bra kunde gjort det. 
 
 
 
 
Lille lurv. Nu behöver han inte sina armpuffar längre.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0