100% Agnes

Agnes är nu 7 år och det händer mycket i hennes lilla kropp. För tillfället är hon arg, arg, arg. Som jag tidigare skrev så fungerar Agnes jättebra i alla sammanhang och då är hon ofta omtänksam och gullig på alla sätt och vis men så fort hon kommer hem eller gästerna har åkt så exploderar hon. Det fungerar likadant om hon har varit i skolan och sedan följt med en kompis hem och lekt. Ofta hinner vi inte mer än komma hem förrän hon drar igång sina utbrott. Det verkar som om hon anstränger sig så och håller igen när hon är med andra så när hon väl har blivit själv med oss så går säkringarna. Det är riktigt jobbigt och jag tror att vi snart har testat det mesta. Konsekvenser, schemakonsekvenser, uppmuntringsschema, kärlek med massa kramar, bus, ledsen mamma, arg mamma, lugn mamma, gå in på rummet och var arg, prata när allt har lugnat ner sig, hur tycker du det fungerar-samtal. Två dagar i rad har jag kommit hem nu och bara blivit utskälld i samma sekund som jag kommit hem. Igår hade jag köpt skosulor med hålfotsinlägg eftersom hon trampar snett och då var jag helt dum i huvudet och hon vägrade prova (om man inte räknar sticka ner ena foten i skon tre sekunder som prova). Dagen innan blev jag utskälld för att jag hade gjort av med hennes telefon. Jag hade inte rört den och den låg i fönstret men allt var mitt fel och jag skulle be om ursäkt enligt argbiggan. Tröttsamt. Hon kommer och säger förlåt efter en stund men sedan skriker hon i nästa sekund igen att vi är helt dumma i huvudet. Jag vet att det inte är lätt för henne men det är inte lätt för någon anna i hela familjen heller. För tillfället så påverkar hon alla i familjen. 
 
När vi var i stugan så skulle vi gå ner till havet på söndagen och lufta oss och barnen. Agnes vägrade följa med så när vi hade gått en bit så ringde jag till mamma och meddelade att vi var på väg ner till havet men att Agnes var kvar hemma i stugan. Mamma ringde efter en stund och berättade att hon inte var där. Jaha, då började Magnus gå tillbaka och sa att han såg henne ganska långt bakom oss och att hon smög på oss. Vi fortsatte gå ner mot havet och tänkte att hon kommer väl. När vi var nästan nere vid havet så klättrade vi upp på en kulle och då såg vi inte henne. Jag ringde hem till mamma igen och sa att hon nog vänt och var på väg mot stugan trots allt. Mamma ringde upp och berättade att hon fortfarande inte var i stugan. Jaha, hjärtat började slå lite extra och vi skyndade oss mot stugan. Ingen Agnes på vägen tillbaka och ingen Agnes vid stugan. Paniken började komma och vi tog fram cyklar för att börja dela upp oss och cykla runt och leta. Då kommer hon helt plötsligt panikutspringande från skogen! Vilken tur att hon inte gick vilse!!! Hon var ganska rädd och vi pratade med henne men hon skulle gena ner till havet osv. Typiskt Agnesgrej. Slutet gott.
 
Efter den incidenten frågade jag henne om inte bara hon och jag kunde gå ner till havet så det gjorde vi. Det var jättemysigt. Hon och jag och ett helt hav. 
 
Med Agnes är livet ofta upp och ner.
 
 
Det är tur att vi har våra fina stunder också för det har vi. Men just nu är jag alldeles för trött för att orka bråka hela tiden. Arg, arg, arg. Jag är ledig i morgon och tänkte först fråga Agnes fröken om hon inte kunde få ledigt och vara hemma med mig och Emil men eftersom det råder en Palestinakonflikt där hemma så väntar vi med det.....
 
Det blir bättre.... 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0