Dagisdag

 

Igår hade jag en heldag på dagis med barnen. Jag vill verkligen rekommendera alla föräldrar att spendera en dag med sina barn i barnens miljö. Nyttigt.


Barnen hade sett fram emot detta länge och igår var det då äntligen dags. Kl 07.15 klev vi in på dagis och förmiddagen spenderade jag med Agnes. Vad häftigt det är att se hur kul barnen har och jag blev väldigt imponerad av personalen. Vilket engagemang. Barnen planterar, ska göra egna fågelskrämmor, får lära sig kretslopp, följer myror som bygger gångar i en glasmonter, gör gipsmasker, har små docker för dagar, barn, personal och årstider. Alla barn som är sjuka har dockan i sjuksängen. Ebba är och åker skidor och då får hennes docka ligga bredvid en vit vaddkula. Kung Vinter skickar kort ibland och personalen lär barnen en massa roliga sånger. Barnen var väldigt snälla och fina mot varandra och jag imponerades av att alla hela tiden hjälps åt. Om någon gör "fel" så säger övriga barn till att man inte får göra så. När de städar upp alla leksaker så hjälps alla åt och det spelar ingen roll vem som gör vad. Personalen har lyckats få en riktigt härlig barngrupp och de större barnen tar ansvar för de mindre.

Strax innan lunch gick jag över till Emils avdelning. Han stod där ute och väntade på mig och sken upp som en sol när han såg att jag klädde på mig för att gå ut också. Jag såg på Emils mun att han sa till sina kompisar "titta, där är min mamma". På Emils avdelning är det bara barn födda 2010. Det är helt annorlunda. Personalen är jättebra men de har inte riktigt fått de resurser som skulle behövas. Det är ganska torftigt med leksaker där och hela avdelningen känns ganska liten och mörk. Personalen är dock med barnen hela tiden men det var nog inte så bra med att inte blanda åldrar. Emil är jätteblyg och blir illröd i ansiktet när någon vuxen pratar med honom! Inte visste jag att lille gubben var så blyg. Samtidigt så känns han väldigt omtyckt på dagis och alla pojkarna söker sig till honom och vill leka med honom. Jag spelade lite spel med barnen och sparkade lite boll. De är ju för härliga! Strax efter tre hämtade Magnus oss. Jag var helt slut....

Jag kommer besöka Emils dagis igen. Väldigt roligt.

 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0