Att överleva

 
Den här dagen handlar det bara om att överleva. I fredags var jag ledig och vi hade det supermysigt. Idag hämtade jag barnen kl 13 och fyra timmar senare önskar jag att det var fredag så jag kunde hälla i mig ett stort glas vin utan att skämmas. Vilken j-vla dag och begreppet j-vla kan enbart härledas till A G N E S. Vi tar det från början.
Kl 13 Dagis, Överlycklig Emil. Förvånad personal...kommer du? Ja, jag vet att jag aldrig är där... Agnes nästa. Suck, pust, stön, REDAN? Hon hade ingen brådska utan skulle rita färdigt m m. Jag informerade henne om att Emil höll på att dö av värmeslag i sin overall och vi gick ut så länge. En kvart senare hade hon fortfarande inte kommit. In på dagis igen och då skulle hon inte ha mössa eller vantar. Hotade med att det inte blir någon simhall...efter att hon kastat sina vantar på MIG.
Promenad hem. Agnes surade och skrek för att hon skulle ha vantar. Jag sa att hon inte fick åka pulka eftersom hon varit så jäkla otrevlig. Bryt. Agnes slängde iväg pulkan så långt hon kunde. Emil åkte pulka. Agnes slog på Emil och drog av honom mössan. Jag och Emil gick hem. Agnes skrek en massa mindre fina saker om sin mamma.
Kl 14. Hemma. Agnes och jag kramades och sa förlåt (hon kom hem så småningom och jag berättade att jag varit jätterädd att hon skulle bli överkörd när hon gick över vägen själv (jag hade dock lite koll) även om jag sagt att jag inte orkade bry mig längre (moget) och hon sa att hon hade tittat jättenoga så det inte kom någon bil).
Kl 14.30 Mellanmål. Hyfsat lugnt. Emil ville bara ha ett päron.
Kl 15. Dammsugning, bära in ved, elda i brasan, bråkandes barn, Agnes är på Emil trots att han går in på sitt rum och inte vill. Slänga in en maskin tvätt. Röja här hemma. 
Kl 15.30 TV-tittande tillsammans. Lugnt i tio minuter.
Kl 16.00 Börjar med kvällsmat. Torsk och potatis. Gör samtidigt 4 portioner vegetarisk färssås som jag ska frysa in. Emil hjälper mig att duka. 
Kl 16.30 Bråk. Torkat bajs fyra gånger (och det är inte mitt eget). Agnes har tagit i sönder mina "höstlövsblommor" som jag gjorde i höstas. Arg mamma. Agnes möblerar om på sitt rum. Suck. Emil häller ut en jäkla massa vatten på badrumsgolvet. De hoppar i sängen. Plockar upp kuddar från golvet..igen...
Kl 17 Kvällsmat. Barnen fryner på näsan. Smakar. Agnes gillar det. Emil är inte hungrig och informeras om att det inte blir mer mat idag. Agnes spiller ut en hel skål med ärtor på golvet. Bägge barnen lägger sina tröjor i tallriken. Fram med rena kläder. Övriga i smutsen. Just det, Emil kissade ner sig någon gång under eftermiddagen också. 
Kl 17.30 Röja undan efter kvällsmat, starta diskmaskin. Torka bord och golv. Hänga tvätt. Ofantligt mycket tvätt. Upptäcker att det saknas en massa köksstolar. Ingen ledig golvyta på Agnes rum. De har kul i alla fall. De leker mamma, pappa, barn, bygger julgran, åker tåg, bygger koja och bråkar. 
Kl 17.40 Jag tittar på klockan. Om en timme släcker jag ner huset. 
 
 
Hösten är otroligt vacker. Jag älskar hösten. Fast egentligen gillar jag nog alla årstider. Jobbiga med vintern är blåsten och kylan när det inte finns någon snö. Nu har vi äntligen fått lite snö och då känns det genast bättre. Jag behöver nog en tjejresa någonstans....snart.
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0