Stockholmsresan

Vår helg i Stockholm gick jättebra. På fredagen gick vi på stan, käkade, besökte Sussies jobb och tog det lugnt. Agnes hade lite problem med att somna på kvällen men det var nog alla nya intryck. När vi steg av tåget i Stockholm och gick på centralstationen konstaterade Agnes "men mamma, vad MÅNGA fattiga människor det finns här..." (alla tiggare). 
 
 
På lördagen åkte vi färjan till Djurgården och besökte Junibacken. Sussies arbetskompis Åsa och hennes flicka Siri var också med. Siri är fyra år och supercharmig. Agnes och hon fann varandra direkt. 
Junibacken var sådär. Vi såg tre föreställningar och de var jättebra. Däremot kändes det som om Agnes var lite för stor för resten. Rutschkanorna var för mindre barn och det fanns inte så mycket klättergrejer eller utmaningar. Emil hade nog älskat det däremot. Junibacken var litet och det är nog inget jag kommer att åka till igen men nu har vi varit där i alla fall.
 
Från Djurgården åkte vi i en gammal spårvagn till stan (från 1920-talet). Konduktören sa till barnen att det inte fick ha fötterna på bänken. Bra! Skönt när andra vuxna människor vågar säga till våra barn. De har ofta större framgång än vad vi tjatiga föräldrar har.
 
På lördagen åt vi på en restaurang, Koh Phangan, som jag verkligen kan rekommendera. Det var mörkt, det fanns en massa "gångar" med vatten och fiskar i golvet, broar, god mat, det åskade inomhus och det kändes som om vi satt i Thailand. Häftigt. Agnes och Siri skötte sig och Siris mamma, som är mer rutinerad än mig när det gäller restaurangbesök med barn, hade med sig pyssel och presenter till barnen. När vi åkte hem vid sju-tiden var jag och Sussie jättetrötta men Agnes hade fortfarande spring i benen och fick härja loss på en lekplats.
 
På söndagen åkte vi till Skansen. Agnes lekte lite där och sedan tittade vi på cirkus. Vilken helg! 
 
Agnes fick en ny skrivbok och avslutade helgen med att skriva "JA HAR VAT I EN LÄGENHET" (Jag har varit i en lägenhet"). Varför anstränga sig liksom med Junibacken, Skansken, cirkus, tunnelbana, båt, spårvagn, tågresa osv när det verkar vara mest spännande att besöka en lägenhet :)
Nästa år åker jag till Stockholm med Emil och Agnes får åka till simhallen med pappa. Farmor och farfar var här i helgen så Emil fick en massa uppmärksamhet. I söndags när vi kom hem så sov Emil. Agnes pratade och pratade och pratade för hon hade så mycket att berätta för sin pappa men jag var jättetrött. På natten när Emil tassade in till oss så vaknade jag. När Emil fick syn på mig i sovrummet så sken han upp och viskade "mamma, jag har längtat dig". Jag har längtat Emil med....
 
 
 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0