Kvällstankar om död och glassbil

 
En kväll när jag nattade Agnes så sa hon helt plötsligt att hon inte ville dö. Jag var helt oförberedd och försökte först släta över lite med "det dröjer länge till så det behöver du inte tänka på" men hon nöjde sig inte med det utan sa "mamma, jag vill inte dö när jag blir gammal". Hon förklarade att om hon dog så fick hon ju inte träffa sina kompisar och sin mamma så hon ville inte dö. Jag försökte förklara att det är hemskast för de som finns kvar som längtar efter personen som dött men hon köpte inte det riktigt så då fick jag ju dra in religionen i det hela...suck! Jag förklarade att människor tror på olika saker...vissa att man sover för alltid, vissa att man kommer till himlen och träffar alla man tycker om, vissa att man föds igen som en ny bäbis i ett annat land t ex. Agnes valde det sista...det gillade hon...fast även tanken på himlen. Fattas bara att hon snöar in på Gud liksom....
 
En minut efter det att vi hade klarat av döden så hörde jag Emil från sitt rum "mamma, jag vill att du ska ligga hos mig!!!". När jag gick in och la mig i hans säng så tittade han på mig gravallvarligt och sa "mamma, jag vill inte att glassbilen ska komma fler gånger...jag är rädd för den". Högt och lågt. Prat om glassbilen kändes lite enklare.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0