Hur tänkte jag nu?

 
 
Åh, vad bra att jag ska gå ner i tid så jag får träffa mina barn mer och kan hämta barnen tidigt på dagis två dagar i veckan. Yiiippe.....NOT!!! Efter den här dagen undrar jag....hur ska jag stå ut med mina barn två hela eftermiddagar varje vecka. Jag gled in på dagis strax innan tre, möttes av glada barn, glada fröknar och såg fram emot en eftermiddag där vi skulle ha det sååå trevligt. Alla skulle vara glada för nu var mamma ledig. Barnen kom in, jag började med att plocka upp deras overaller och rensa i hallen och tänkte "lugn och fin för nu ska vi ha trevligt", sedan började de skrika efter mat. De hade ätit mellanmål på dagis 20 minuter tidigare! Det var bara att sätta igång med matlagningen. Fläskpannkaka. Husmor är framme. Ugnspannkaka med broccoli och ädelost till mamma. Skära fläsk, steka, två barn som knuffas och vill hjälpa till båda två. Bråk. Gråt. Fram med surfplattorna. Den ena bara hängde sig hela tiden så Agnes bröt ihop. Emils funkade. Bråk. Gråt. Mat i ugnen. Sortera och starta en maskin tvätt. Duka. Agnes vill pärla. Pärlor lite här och var. Jag ser det som dekorationer i vårt hem. Ingen annan har rosa pärlor på golvet. Ny trend kanske? Julgranshelvete. Barr överallt. Ångest. När ska den slängas ut liksom? Fläskpannkaka klar. Hungriga barn. Agnes tittar på maten och rynkar på näsan. Emil äter men spottar ut köttet. Natta äter och tycker det är gott. Agnes får arga blicken och smakar på det och skriker ÖÖÖÖÖ...macka fram. Emil säger ÖÖÖÖÖ och skjuter iväg tallriken. Macka till honom med. Båda får leverpastej. Agnes äter mackan. Emil bryter ihop och vill inte ha leverpastej. Jag skrapar bort leverpastejen och ger den till Agnes som blir jätteglad...i en minut och sedan bryter ihop för att det är FÖR MYCKET leverpastej på hennes macka. Blöjbyte. Glömt byta på Emil. Kissat igenom. Emil ska kissa på toan. Går bra. Han torkar sig själv (med min hjälp). Jag råkar spola. Emil bryter ihop. Han ville spola. Emil får kasta nytt papper i toan och spola. Hopp i soffan. Bråk. Gråt. Plockar undan från bordet. Lägger in lite tvätt. Tittar på vissna blommor som verkar vara ännu en ny trend i vårt hem. Bråk om surfplattorna. Båda vill ha nya spel, instruktion i spelen, hjälp med att starta spelen, ljudet har slutat på en av surfplattorna. Emil ritar på Agnes. Magnus kommer hem. Jag börjar benämna barnen som hans och undrar hur jag tänkte när jag bestämde mig för att jag skulle gå ner i tid... 
 
Okej. Dags att sänka förväntningarna och inse att det är barnen som ska få fokus och inte allt hushållsgörat. I all min iver så glömde jag vad som var viktigast. Vi kunde ju börjat med att fika, lagt pussel, läst en saga. Gör om gör rätt. 
 
 
 
Vår konstnär! Gräs, blommor, träd, himmel och tre solar! Överlycklig tjej idag eftersom dagis äntligen börjat!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0