Kvällstankar

 
Det började så bra. Nattning. Jag berättade om när jag var i Australien och alla konstiga djur, farliga spindlar, håriga spindlar, hajar osv. Sedan hamnade vi i Indien och då pratade jag om elefanter. Agnes undrade om där var lianer? Nej, jag såg inga lianer när jag var ute och letade elefanter. Agnes såg förvånad ut och det visade sig att hon menade INDIANER. Var har hon hört det ordet då? Jag berättade lite om indianerna. Sedan spårade det ut...
-Vad har indianerna för flagga?
-De har nog ingen flagga för de har liksom inget eget land.
-Var bor de då?
-Ja du. Egentligen hade de ett land först men sedan kom det andra människor och tog deras land.
-Var det snäll eller elakt?
-Hur hade du känt om någon kom och tog vårt hus...hade det varit snällt eller elakt?
-Elakt. Ska någon ta vårt hus?
-Nej.
-Men de tog ju indianernas.
-Ja, och det var elakt. Ingen ska ta vårt hus. Vi har köpt vårt hus (jag gick inte in på att vi inte äger många kvm av huset utan att banken äger nästan hela huset) och vi har inte råd att köpa ett nytt hus.
-Nä, var skulle vi bo liksom då mamma? Hihi...
-Fast det finns ju faktiskt människor som inte har något hus att bo i och som bor under broar och sover utomhus.
-Finns det? Nu blev jag rädd. 
-Du behöver inte bli rädd. De är inte farliga och de sover inte här. 
-Föds det elaka människor idag?
 
Med tanke på hur världen ser ut...vad svarar man på det? Till en fyraåring!
 
-Ja. Det finns elaka människor idag. De ska inte ta vårt hus. 
-Det är kanske elaka männsikor som stjäler?
-Ja, och elaka människor som slåss och bråkar typ.
 
Tystnad.
 

-Mamma, jag är rädd. Jag vill glömma allt vi pratat om.
 
Mycket funderingar nu. Stort och litet. Agnes ska gifta sig när hon blir stor och hon ska bli frisör i Hovmantorp. Hon ska ha barn och jag ska bli mormor. Agnes blev chockad när jag berättade att hon faktiskt ska flytta hemifrån någon gång. Det hade hon verkligen inte funderat på. Hon får gärna bo hemma hos sin mamma lääääänge till.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0