Pratkvarnarna och sedan var det ju det där med att vara kär...

 
Bror och syster och numera två stycken pratkvarnar. Den stora har inte varit tyst sedan hon föddes och den lille har kommit igång rejält nu. 
 
Emils favoritord nu är "e de?". Han vill veta vad allt är och det är sååå gulligt. Jag minns inte att Agnes var lika nyfiken och frågvis för Emil frågar ca 100 gånger /dag. Han är en svamp nu och bara suger åt sig alla ord. I morse åkte Magnus in med alla barnen och sjöng för Viktor som fyller år idag. Barnen tyckte det var jättekul och Emil gick runt och sjöng "vi gratulerar" i några timmar sen. Åh, något som är så gulligt är när han slår sig lite och kommer springandes. Då säger Emil "aj, min fot. Mycket blod". Fast det kommer aldrig något blod. Jag ska bara trösta och blåsa bort det onda...
 
Idag har det varit fönstermålning, städning, promenad, baka cupcakes med Agnes, cykla till Göka, handla, grilla, sitta länge i uterummet, titta på Agnes och Natta när de hade uppvisning och nu sitter systrarna och tittar på en Barbiefilm där uppe medan Emil förhoppningsvis har somnat. 
 
Agnes är ju då ganska vass i munnen och idag stötte hon och Magnus ihop i köket och hon fräste "men du får ju se dig för" innan hon gick vidare! Jag och Magnus får ofta titta bort och himla lite med ögonen....
 
I eftermiddags lekte hon och jag mamma, barn och jag var barnet. Hon skulle få mig att sova och jag suckade. Följande konversation utspelades:
-Det är för ljust ute så jag kan inte sova.
-Gumman, det är för att det är sommar. 
-Jag vill ha min napp och snuse!
-Du har lämnat nappen till tomten.
-Jag vill ha välling (jag var en skitjobbig unge....på låtsas)
-Den har du lämnat till tomten. Vi kan köpa ny i morgon (oj, vad jag sa det många gånger...)
-Mamma, kan du inte ligga hos mig?
-Nu måste jag till jobbet. Pappa är hemma och jag hämtar dig tidigt på dagis! (Som hon snappar upp allt...)
Helt plötsligt började hon leta efter en tidning och jag frågade varför.
-Mammor läser tidningen, sa hon och började bläddra i en gammal Expressen.
-Vad gör du på jobbet mammma? (måste ju kolla vad hon har för framtidsdrömmar...)
-Ritar och äter.
-Okej.
 
Agnes älskar rollspel och man får reda på ganska mycket när man leker med henne. Framför allt så inser jag ju hur mycket hon härmar mig...
 
Idag var jag med henne på toan och helt plötslig sa Agnes:
-Mamma, vem är du kär i?
-Jag är ju kär i pappa. Vem är du kär i?
Hon var tyst i tre sekunder.
-Ludde. Jag är kär i Ludde.
-Vet vad det är för något när man är kär i någon?
-Man älskar någon!
-Jo, Ludde var ju jättegullig.
-Mamma, han var jättesnäll till mig.
 
Det är så svårt att vara allvarlig. Hon är kär i Ludde. Lilla fina Agnes. Ska du redan börja med killar och sådant?
 
 
Agnes och Ludde.
 
 
 

Kommentarer
Postat av: N a t t a

lilla sötunge!

2012-06-27 @ 08:42:20
URL: http://nepe.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0