Lilla mormor

 
Lilla mormor somnade in i måndags. Bloggen har inte varit så viktig senaste veckan. Jag hann ner och säga farväl i söndags. Det var nog det jobbigaste jag varit med om. Jag visste att jag aldrig mer skulle få träffa mormor levande och det var tungt att gå därifrån. Mormor somnade in med nästan alla sina barn där och allt var lugnt och stilla. Lilla mormor är hos morfar nu och var redo att lämna oss...men jag var inte det och hade nog aldrig blivit det heller. Jag är så tacksam för all kärlek hon gett mig, allt hon lärt mig och för alla fina och roliga minnen jag har av mormor. Vanligtvis så har jag dåligt minne men det är något märkligt med mormor och morfars gamla hus i St Herrestad för där minns jag ALLT. Varenda ljud, doft och pryl finns kvar i minnet. Jag har nog utforskat varenda vrå i huset. Känslan av att gå upp för den knarrande trappan,känna den kalla källartrappan under fötterna, ljudet från frysen, min kind mot de små "finkuddarna" i finsoffan, sitta på pallen med röda sitsen i köket vid bänken (där jag oftast fick sitta), ljudet av tunga toalocket (svart tjockt lock) när det slogs ner mot toastolen, lukten från toan...lite unket så som det kan lukta från en pytteliten toa utan fönster. Mest av allt så minns jag nog ändå mormors varma kramar, hennes stora famn, glädjen över det lilla, hennes pigga ögon och kluckande skratt....och sedan harklade hon sig ofta lite sådär diskret. Mormor gick alltid och vinkade först i det ena fönstret när man skulle köra därifrån och sedan gick hon till det andra. Jag tänkte på en sak häromdagen. Jag går här och gnäller över valkar, rynkor, finnar, buskiga ögonbryn, bångstyrigt hås osv. Mormor var liten och rund men jag har aldrig känt att hon någonsin suckat över kläder eller andra ytliga saker. Hon njöt av allt i livet. Mormor hade klänningar (även om hon var rund och god), hon njöt av sina hembakta drömmar till kaffet och hade gärna en skvätt grädde i såsen. Hon njöt av allt som livet hade att erbjuda och ibland kunde jag nästan se hur hon uppskattade ett gott plommon eller äpple. Jag måste bli lite mer som mormor och njuta av vad livet har att erbjuda och en vänta tills jag har plockat mina ögonbryn, gått ner de där 10 kilona osv. Min mormor var min allra största idol och hon älskade mig sådär villkorslöst som bara en mormor kan göra...

Kommentarer
Postat av: pia

Hon var en fin mormor....världens bästa rabarber hade hon!- som jag fick en planta av. Undrar dock varför hon var så övertygad om att jag spelat fotboll ihop med dig......stoor kram <3

Svar: Haha...ja, jag undrar var hon fick det ifrån. Ibland blandade hon ihop "koddar med morudder" som hon själv brukade säga :)
Magnus och Linda

2012-07-07 @ 09:53:26
Postat av: Lina

Kanske måste man uppleva sorg o olycka för att uppskatta de saker mormor gjorde. Kanske är vi själva så bortskämda som alltid fått gå mätta till sängs o slippa slita för brödfödan. Vår mormor var sannerligen född o uppvuxen i en svunnen tid... Nej, jag blir ofta arg på mig själv för att man gnäller o känner sig obekväm för att vågen visar lite fel. Framför allt vilken självbild man för över på sina döttrar- halvt omedvetet. Jag kommer sakna mormor o den hon var. Att man fick en klatsch i rumpan kl 7 när man var tonåring o inte skulle sova bort hela dagen. O att man skulle äta o äta mer o äta igen. Att det fanns sniglar i Folkes häck:) som Sven sa att jag skulle sätta under fönstret så att vi kunde se vilken som kommit längst på mormors fönster på morgonen(att han gjorde det för att reta mormor hade man ju ingen aning om). Ja dofterna hos mormor o den knarrande trappan o hotet om mattebankaren om man gick på det smala i källartrappan. :) för visst skulle man få smaka den om man drattade ner...- not. Kram på lilla lilla mormor<3

Svar: Så sant. Just om sniglarna har jag skrivit på bloggen innan, fast då handlade det om att du gick och sög på dem :) http://agnesochemil.blogg.se/2011/may/min-mormor.html

Jag har så många minnen från det där lilla huset. Helt otroligt!
Magnus och Linda

2012-07-07 @ 11:24:32

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0