Det här med kläder....

Jag blir trött. Agnes byter kläder 10 gånger/dag och många bråk handlar om kläder. Jag har varit väldigt medveten om att jag inte vill hamna i någon kläddiskussion och har inte puttenuttat henne utan ALLTID bestämt vad hon ska ha på sig. Hon är drygt tre år. Varje kväll tar jag fram två set med kläder som hon ska ha dagen efter och låter henne få välja....innan hade hon ingen valmöjlighet men efter samtal med dagis så kändes hon lite osäker och jag tänkte att jag skulle stärka henne genom att låta hennevara med och bestämma lite i alla fall. Det funkar inte. Igår slutade det med att jag bestämde eftersom hon inte gillade något jag valt. Bruna ridbyxor och en brunrandig tröja. Tjafs i morse om kläderna men till slut var de på. När vi kom till dagis kl 07 så gömde hon sig bakom mig och sa "mamma, jag vill inte att de ska se mina byxor. Jag känner mig inte fin.". Hon är TRE ÅR. Var kommer det härifrån. Jag blev helt matt. Jag vill inte att hon ska känna sig ful när hon ska in och leka med nya kompisar. Jag hade ingen aning om vad som var fint när jag gick i mellanstadiet ens. Idag när vi kom hem så kastade hon av sig kläderna och ville inte ha dem på sig när vi skulle till Alma. Till slut kom det..."byxorna är fula. De är bruna"..... Hur orkar hon och var kommer detta ifrån?

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0