Fikabilder

Igår var vi ju och fikade på lokala fiket. Vägen dit var inte helt enkel.... Det började redan i måndags då jag i min hjärna tänkt tanken att vi kanske skulle fika när jag hämtat dem från dagis. När vi väl satt i bilen utanför dagis så gallskrek Agnes, sparkade av sig stövlarna och bråkade med Emil. Jag röt då lite martyraktigt "jaha, jag som hade tänkt att vi skulle fika men det blir det ju inte nu när här ett så'nt liv!!!". Agnes tystnade i tre sekunder och började sedan gallskrika för att vi INTE skulle fika. Igår när jag hämtade dem så gick det så lugnt och tyst till och i bilen sa Agnes "mamma, jag lovar att inte slå på Emil i bilen så då kan vi åka och fika nu". Vi körde först hem och kastade av overaller, slängde i oss en macka och sedan åkte vi till fiket. Överlycklig Agnes hade bestämt redan här hemma att hon skulle välja en chokladboll! Mysigt. Emil gillade inte chokladboll. Han ville mest dricka med sugrör....
Lillfisen var på ett märkligt humör i morse. Han bara for runt och gjorde allt som han VET att han inte ska göra...banka på TV:n, banka fjärrkontroller, smälla med luckorna till kakelugnen, dra ut filmen från DVD-spelaren, skrik och skäll, rusa till nästa rum...hmmm...vad kan han göra i hallen då? jo, där finns lådan med alla dvd-filmerna..ut med dem, peta i kontakterna, klättra upp på hallbyrån och balansera, ta sats mot toan och försöka hinna in och kasta sig ner mot toavattnet kanske? (på tal om toan så har han nu hittat en av Agnes plastkoppar som han använder för att dricka vatten från toan...örk...vi blir tokiga!), nästa rum...köket...där finns mycket roliga saker...smälla igen luckan till micron, försöka tända/släcka kaffekokaren, banka och dra i luckan till spisen, sätta igång diskmaskinen, dra ner underläggen från köksbordet. Han är verkligen påhittig vår Emil! I morse stod jag i några minuter och bara tittade på honom...vilken energi han har kl 05.50!
Skrutteluttan är rolig och väldigt bestämd. Idag när pappa hämtade henne från dagis fick hon ett bryt om en tröja. Hon skulle inte ta tröjan på sig och hon skulle inte bära den till bilen. När pappa sa att han hade tid att vänta tills hon var färdig (med sitt skrikbryt) så gav hon till slut med sig och tog på sig den. Idag vann pappa. Jag jobbade länge och var inte hemma förrän halv sju. Trötta barn och gnällig Agnes. Även om jag jobbat drygt 10 timmar så har jag mer ork att ta hand om henne även om hon är på ett hiskeligt humör. Jag orkar göra det där lilla extra för att få henne glad och det känns skönt.
Agnes nämnde förresten en dag en händelse på dagis (inget stort bara lite bråk) som jag ville veta lite mer om men hon vägrade prata mer om det tills igår. Då kom jag på att prata om Agnes i tredje person...typ vad gjorde Agnes då när X gjorde så? Vad sa fröken till Agnes då och blev Agnes ledsen osv.... Jäklar vad hon babblade på. Perfekt sätt att få henne att prata av sig och jag tror faktiskt att hon berättade som det var och det var ju bara ett vanligt bråk på ett vanligt dagis :)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0