Arg arg arg

Den här sötnosen har nog fastnat i sexårstrotsen för hon är hiskeligt arg nu igen. Det har varit lugnt i en månad kanske och sedan drog hon igång igen. I skola och alla andra sammanhang fungerar hon utmärkt men hemma är hon mest arg och gapig! Vi är ganska maktlösa för tillfället. Nu har vi kört ett lugnt halvår där vi inte gapar och skriker tillbaka utan försöker prata och förklara att vi blir ledsna när hon skriker "ni är så jävla dumma" osv. Det funkar varken bättre eller sämre. Iförrgår fick jag ett jätteutbrott. Det funkar inte hellre bra. Det är bara så tröttsamt att börja dagen med att försöka få en bra start och och ändå få skit. Iförrgår gick Magnus in till henne på morgonen och sa snällt "dags att stiga upp gumman. Nu ska jag hjälpa dig att borsta håret" och Agnes skriker "UUUUUT!!". Efter mitt utbrott igår så tog jag på mig hörlurarna och ville bara gå ut. Då kom hon springandes och sa "Du ska natta mig!" och jag svarade moget "Aldrig i livet efter allt elakt du sagt till mig". Sedan gick jag och smällde igen dörren. Omoget. Jepp. Jag är bara så trött på konflikterna hela tiden. Hon pratar till oss på ett sätt som verkligen inte är ok och Emil börjar ta efter. Ena sekunden plockar hon blommor och vi skrattar och har jätteroligt. Nästa sekund är hon tokarg och säger väldigt, väldigt elaka saker. Agnes har väldigt många fina sidor och jag försöker fokusera på dem men det tar så mycket energi att försöka få ha en lugn stund tillsammans utan bråk. Agnes gapar på alla och Emil är elak mot Agnes. Det funkar verkligen inte hemma för tillfället. Vi har försökt att vara lugna, vara arga, kittla henne, få henne att skratta, låta henne vara, krama henne men hon blir bara argare och argare. Hon verkar ha en helt egen uppfattning över situationen. Vi är elaka som säger till henne (t ex att hon ska duscha efter träningen). Vi ber henne göra läxan hela veckan och sedan gör hon aldrig det. När det sedan är fredagsmorgon och hon ska till skolan så har hon fortfarande inte gjort läxan och då är det vårt fel. Allt är vårt fel.

Natta pratade med henne en kväll och igår funkade det bra hemma. Hon lyssnar ibland på sin storasyster som är så klok. Agnes vill att hon och jag ska göra något och det är klart att vi kan men livet måste fungera även när vi inte gör roliga saker. Jag jobbar för mycket. Bajs.
 
Hon är modig i alla fall vår älskade Agnes. I helgen var hon på badhuset med Magnus och Natta. Hon hoppade två gånger från femmans trampolin! Inte ens jag vågar det. 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0