Finaste Agnestullan

 
Den här tjejen är fortfarande liten. Jag glömmer det ibland. Hon är så duktig på det mesta och full av glädje, energi och bus. Idag när hon badade i badkaret så satt jag hos henne en stund och såg den lilla, fnittriga, busiga gumman som inte ens har fyllt fyra år och jag fick ont i hjärtat. Hon är så fin och hon är ju fortfarande liten. Med en lillebror som precis fyllt två år och som för tillfället är inne i en period då han charmar alla och utvecklas i raketfart så får hon inte så mycket uppmärksamhet som hon förtjänar. Det dåliga samvetet kryper fram och jag vill busa med henne som vi gjorde för något år sedan. Tiden går för fort! Agnes är jämt så himla duktig på allt och fixar och sköter det mesta själv. Hon älskar det och vill bara bli större hela tiden, så hon också  får sova hos kompisar, ha läppglans, gå i skolan och allt annat som hon ser sin storasyster göra. Jag vill att hon ska vara min lilla gumma ett bra tag till! Nu flyter hon på rygg i vattnet både med och utan armkuddar. Agnes är modig hon och inte rädd för att säga ifrån. Det fick vi se idag på Göka när hon röt till åt en äldre kille som tog Emils pinne (hon trodde att han tog Emils pinne men han lekte inte med den)...när det gäller Emil så försvarar hon och skyddar honom. En kväll när jag badade Emil och tvättade håret på honom så gallskrek han i vanlig ordning. Han hatar att bli duschad på huvudet och han vägrar att lägga sig ner i badet så att jag kan skölja av schampot. I alla fall så sprang Agnes ut utomhus när Emil skrek. Hon tycker det är så jobbigt när han skriker så hon fixar inte det. En annan gång sprang hon in i badrummet och skrek DUMMA DIG när jag sköljde av honom. Fast jag har förklarat att det inte är någon fara så tycker hon det är riktigt jobbigt. Lilla storasyster!
 
En dag försökte jag busa med barnen som jag gjorde med Agnes förr.... Vi satt i TV-rummet allihopa. Uttråkade. Agnes kollade barnkanalen. Emil kollade Pippi Långstrump på datorn och jag satt och lekte med min telefon. Då kom jag på att jag brukade ju leka hitte-på-lekar med Agnes förr och jag hade ju aldrig gjort det med Emil!
 
Mamma: Kolla!!!! Här kommer ju Lilla Gubben.
 
Barnen tittade. Agnes lite skeptiskt och Emil lite nyfiket.
 
Mamma: Och kolla där då....i gardinen...där hänger ju Herr Nilsson! Gå ner därifrån.
 
Emil vred nästan huvudet ur led och letade med blicken efter Herr Nilsson.
 
Mamma: Och här kommer ju Pippi med sin kompisar Tommy och Annika och de vill nog att vi ska...
 
Agnes: Mamma. Jag tycker inte det är roligt längre.
 
Jag la ner hela låtsasleken och kände mig som en fåntratt. Agnes tyckte inte det var kul längre...hon har blivit för stor för våra låtsaslekar! Emil? Han fattade ingenting utan tittade ut i tomma intet efter Lilla Gubben och de andra. Samtidigt som han tittade skeptiskt på mig och gav mig blicken "vad fan håller du på med?".
 
Jag försökte i alla fall. Den ena för stor och den andra är inte lagd åt låtsaslekarhållet... Barnkanalen är ju inte så illa ändå.

Kommentarer
Postat av: Mormor Karin

Du är rolig du Linda! Jag sitter här och skrattar för mig själv när jag ser framför mig hur du kallar på herr Nilsson och barnens miner!!

Svar: Jag kände mig bara dummar och dummare. Den ena tyckte jag var OERHÖRT tramsig och den andra undrade nog om det slagit slint för han tittade ut i tomma intet efter Lilla Gubben och sedan tittade han på mig och förstod verkligen ingenting!
Magnus och Linda

2012-08-05 @ 22:40:29

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0