En vanlig regnig dag..

 
Idag har det varit regnigt och då gäller det att hitta på saker med barnen för att de inte BARA ska titta på film. Morgonen började med projekt dammsugning av bilen samtidigt som jag höll ett öga på Emil som hoppade runt barfota i vattenpölarna.... Sedan monterade jag in bilstolarna, tvättade och körde ner till affären. Jag kände mig stark (mentalt...) och lät båda barnen köra egna små kundvagnar i affären. Första gången. Det kommer dröja runt 20 år innan det kommer hända igen. Fullt kaos. De for rundor i hela affären, bråkade om matvarorna (jag vill oxå ha tomater i min vagn), jag hade ingen lista med mig men visste att det var massor som vi behövde och var stressad över att missa något. När vi kom fram till kassan och de började kasta upp varorna såg jag att Emil slängt i saker i sin vagn som jag inte ville ha... När han var färdig med sin kundvagn så rusade han iväg och jag fick skicka Agnes efter honom samtidigt som jag skulle försöka betala. Just det, i affären så såg jag hur Emil stoppade in en godis i munnen och när jag skällde på honom så tog han ut den och slängde tillbaka den bland de andra. TA ALDRIG LÖSGODIS FRÅN DE NEDERSTA HYLLORNA! Det finns en stor risk för att godisbiten varit i någon annans mun....
 
 
Väl hemma från chocken i affären så blev det dags för cupcakes. Båda barnen hjälpte till, Agnes strösslade hela köket och Emil petade sig i näsan som vanligt. Därefter fick köket städas! Vi har blåst såpbubblor, tvättat, tvättat, tvättat, städat, ritat, målat med vattenfärger, cyklat (då träffade barnen Elis en stund som tur var för de var ganska trötta på mig). Det har varit en dag med förvånansvärt lite bråk idag men det har varit för mycket TV. Vi lekte skola nu ikväll. Agnes och Emil fick sitta i sina fåtöljer och jag var fröken. Agnes älskar att leka skola. Jag hade med mig magnetbokstäver och de fick välja olika bokstäver. Det känns som om Agnes har bra koll på att "läsa" bokstäver men hon kan inte skriva dem själv än. Finmotoriken med pennan är inte där än och hon vill oftast rita sina abstrakta saker :) Sedan hade vi engelskalektion och då lärde hon sig att räkna till fem på engelska och typ "my name is Agnes. What's your name?". Hon är som en svamp och bara suger åt sig allt nytt. Emil tjurade och fick lämna "klassrummet" :) Som avslutning hade vi sång och då hade jag min nya favoritlåt....Linda söta Linda med Flamingokvintetten....hahhahaahaa. Jag spelar den hela tiden för att retas lite med Agnes. De sjunger ju söta Linda, snälla Linda, fina Linda osv. Första gången jag spelade den för Agnes blev hon lite sur för att det inte fanns någon låt om henne. Nu spelar jag den minst en gång om dagen för henne och sist sa Agnes kallt "du gillar verkligen den låten, mamma"...liiiiite roligt är det. 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0